SVT’s julvärdar 2018 – En PR-krasch i tre fundamentala punkter

SVT’s julvärdar 2018 – Erik Haag och Lotta Lundgren (Foto: Jonas Elströmer / TT)


Har man som jag arbetat med olika former av relationer med kunder i 15 år har man lärt sig ett och annat om PR, konsten att hantera ett anseende för en person eller organisation.

Utan några vidare personliga åsikter om Erik Haag och Lotta Lundgrens prestationer som julvärdar erbjuder jag en lätt analys av PR-katastrofen SVT skapade genom sitt agerande i år.

Jag har arbetat med leverans av varor och tjänster till kunder – vad vet jag? Tittar vi elementärt på det är skillnaderna inte så stora – vi köper en tjänst av SVT genom tv-licensen som de levererar till oss på samma vis som din närbutik levererar din mjölk.

1) Den misslyckade hypen

Tillkännagivandet av årets julvärdar kom mycket senare än vanligt. “När ni får veta vilka det är kommer ni förstå varför”, sa SVT’s programdirektör då. Spänningen steg. Vem skulle vara julvärd? Zlatan? Bill eller Stellan Skarsgård? Malin Åkerman? Allt föll platt som en pannkaka när tillkännagivandet ägde rum. Erik Haag och Lotta Lundgren må vara populära i långa landet falukorv, men nej, Lena Glaser… Vi förstod verkligen inte varför ni var sena med tillkännagivandet. Min egna och högst personliga teori är att man haft ett första val som gissningsvis blivit utpekad i #metoo-kampanjen, varför man paniklöste situationen och levererade dålig förklaring/ursäkt/avbön nummer ett.

2) Det kontroversiella valet

Kontroversiella valet av Erik Haag, Lotta Lundgren och grejen med att gå igenom ett julbord genom århundraden… Ja, själva grejen med att dissekrera ett julbord är ju himla kul, men en julafton söker man gemenskap och kärlek, inte en lektion, för det är vad Haag och Lundgren levererar; fakta. Svenska folket talar sitt tydliga språk på forum på nätet, vi vill inte ha en magister, vi vill ha en mystant eller mysfarbror som tänder ljus och håller oss sällskap. Det gjorde inte Erik Haag och Lotta Lundgren då vi förts till punkt tre…

3) Den kontroversiella ändringen

Man väljer att inte sända live. Var det bättre att se den grymt föråldrade, orakade, okammade och slarvigt klädda Arne Weise tända ett ljus? Självfallet inte. Går det att urskilja en livesändning av julvärdsskapet från förinspelat? Så klart inte, men det är också en orsak till att man inte behövde förinspelat. Spottar man lite i ansiktet på de gångna årens julvärdar? Ja, faktiskt. Se på André Pops som möbelerade om sitt julfirande för att kunna spendera tid med barnen och hantera julvärdsuppgiften. Orsaken till förinspelningen beror på scenografin enligt programdirektören Lena Glaser, men när man sett de tafatta växlingarna mellan bakgrund, klädsel och mat som intas, så har vi fått dålig förklaring/ursäkt/avbön nummer två. Om lutfisken varit fesljummen eller kall hade ingen tittare märkt skillnad på. Kunde Maria Johansson kränga gräddtårta med sur grädde under inspelningarna av Saltkråkan kan nog Erik Haag och Lotta Lundgren överleva kalla ärtor. Behöver man gå helt bananas som Arne Weise gjorde för det? Nej, men det finns de som är ensamma på julafton och då känns det tryggt att ha en livesänd värd som man känner är med en på riktigt.

Bubblare i julhaveriet:

Reklam för “Bron” efter Kalle Anka. Miljontals (antar jag?) ungar som satt kvar fick höra om Sagas mor som tagit livet av sig och kollegan som blivit mördad. Nyansen från tecknat barnprogram till “Bron” är en klyfta värre än Helvetesgapet.

Slutsats:

Ska man mixtra med något som ligger svenska folket så varmt om hjärtat får man ha en ordentlig plan och väl mediatränade ursäkter som i alla fall låter trovärdiga, något som inte låg på Lena Glasers tallrik. Men som sagt, jag tror att mycket är stressrelaterat. Det känns som att man haft en ursprunglig julvärdsplan som gått i stöpet varpå man ändrar upplägget radikalt för att skifta fokus.

Är vårt förtroende till SVT skadat? Självfallet inte. Vid nyår är detta glömt sedan länge och redan idag börjar det blekna. Men, gamla sår rivs upp lätt, så nästa år hoppas vi att SVT har en bättre plan eller åtminstone lite mer trovärdiga förklaringar till sitt agerande.

2 reaktion på “SVT’s julvärdar 2018 – En PR-krasch i tre fundamentala punkter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *